طبقه بندی عطرها

طبقه‌ بندی عطرها

طبقه‌ بندی عطرها

طبقه‌ بندی عطرها

طبقه‌ بندی سنتی از حدود ۱۹۰۰ میلادی به وجود آمد؛ که شامل هفت خانواده گل تنها، دسته گلها، شرقی، چوب، چرم، کاج و سرخسی (معطر) می‌شد، اما امروزه از طبقه‌بندی مدرنی استفاده می‌شود که از سال ۱۹۴۵ میلادی در پی پیشرفت‌های وسیع در تکنولوژی عطرسازی و همچنین تغییرات در سبک و مذاق مردم به وجود آمد:

طبقه‌بندی عطرها

طبقه‌ بندی عطرها

گل‌ها: رایحه‌های که شامل بوی یک یا چند گل مختلف باشد. یک مثال مناسب عطر Beautiful از شرکت Estée Lauder است.

سبز: این رایحه احساسی نظیر بوی چمن بعد از کوتاه کردن آن‌ها، برگ‌های سبز که له شوند یا خیار ایجاد می‌کنند. به عنوان دو مثال می‌توان به Sisley’s Eau de Campagne یا Aliage از شرکت Estée Lauder اشاره کرد.

طبقه‌بندی عطرها

طبقه‌ بندی عطرها

آبی، اقیانوسی یا اُزونی: جدیدترین طبقه در خانواده عطرها که از سال ۱۹۹۱ میلادی با تولید عطر Dune توسط کریستیان دیور وجود آمد. یک بوی بسیار تمیز و مدرن که منجر به تولید عطرهای دو جنسیتی جدید (که به‌طور مشترک توسط خانم‌ها و آقایان استفاده می‌شوند) شده‌است. به‌طور معمول کالون، یک ماده مصنوعی که از سال ۱۹۶۶ میلادی تولید می‌گردد، در این عطرها به کار گرفته می‌شود. این ماده همچنین برای تغییر جزئی در رایحه‌های گل، شرقی و چوب به کار گرفته می‌شود.

طبقه‌ بندی عطرها

طبقه‌ بندی عطرها

مرکبات: یک خانواده قدیمی در گروه‌های بویایی که حتی تا این اواخر در ادوکلن‌های خنک و تازه استفاده می‌شد. پیشرفت‌های جدید عملاً ساخت مواد جدیدی با رایحه‌های مشابه در این گروه را ممکن ساخته‌است. عطر Brut یک مثال خوب در این زمینه‌است.

میوه‌ای: شامل عطری از میوه‌ها، به غیر از مرکبات مانند هلو، cassis (انگور فرنگی سیاه، گونه‌ای قره قات)، انبه، میوه گل ساعتی، و غیره است. عطر Botrytis توسط شرکت Ginestet از این گروه است.

طبقه‌ بندی عطرها

طبقه‌ بندی عطرها

خوراکی: بویی با کیفیتی مانند ” خوراکی ” یا ” دسر “. این بو شامل نت‌هایی مانند وانیل، لوبیای تونکا (tonka bean) و کومارین (coumarin)، و ترکیبات مصنوعی طراحی شده با بویی شبیه به طعم غذا است. Angel توسط تیری ماگلر یک نمونه از این عطرها است.

ساخت عطرها بخش مهمی از خیلی از صنایع را از تولید کالاهای لوکس گرفته، تا صنایع غذایی و مواد شیمیایی خانگی، دربر می‌گیرد. استفاده از عطر یا ترکیبات معطر در این صنایع، به منظور استفاده از حس بویایی مصرف‌کنندگان جهت جلب توجه آن‌ها برای خرید عطر یا محصول معطر می‌باشد.

باید اعتراف کرد انتخاب یک رایحه خاص کار چندان ساده‌ای نیست و داشتن اطلاعات به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری سراغ خرید عطر و ادکلن بروید. به همین دلیل ما در این مقاله بیان میکند این عطر‌ها چه فرقی با هم دارند.

انواع عطر هنگام خرید عطر و ادکلن

شاید بارها پیش آمده که موقع درخواست کردید مثلاً بوی شیرین نمی خواهید ولی فروشنده باز عطری با بوی تلخ به شما ارائه کرده، و حتما بارها اتفاق افتاده که فردی به دنبال عطری با بوی تلخ بوده و پس از  معرفی چندین عطر متوجه میشویم که در اصل به دنبال بوی خنک و تند بوده و این دو  اصلا به یکدیگر ارتباطی نداشته اند.
آگاهی داشتن از انواع عطرها و گروههای بویایی به شما کمک خواهد کرد که عطر دلخواهتان را سریع تر و دقیقتر پیدا کنید. برای مثال وقتی فروشنده عطر محصولات جدید را به شما معرفی می کند ، از نوع دسته بندی آن می توانید متوجه شوید آیا این عطر مورد علاقه شما خواهد بود یا نه ؟ و جالب تر اینکه از روی رایحه عطرها به راحتی خواهید توانست تا حدود قابل توجهی یک ایده ی کلی در مورد تیپ شخصیتی افراد بدست آورید.
اغلب اوقات دسته بندی هایی که به صورت عمومی ارائه میشوند اینگونه است:” گرم ، خنک ، تند ، ملایم ، شیرین ، تلخ ”. در واقع به صورت صحیح  و علمی گروههای بویایی اینها هستند:

طبقه‌ بندی عطرها :

•     آروماتیک ( Aromatic )
•     چایپره ( Chypre )
•     مرکبات ( Citrus )
•    میوه ای(Fruity)
•     گل دار ( Floral )
•     چرمی ( Leather )
•     شرقی ( Oriental )
•     چوبی ( Woody )

اینها دسته بندی های اصلی هستند ، مطلبی که شاید جز در عطر فروشی های حرفه ای تا به حال به در کمتر جایی شنیده باشید . البته لازم به ذکر است که بسیاری از فروشنده ها هم این دسته بندی ها رو نمی شناسند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *